A feladat

A projekt keretében iskolánk feladata a következő volt:

  • Pillanatfelvétel készítése egy közeli vízfolyásról.
  • A hozzá kapcsolódó művészeti, történeti emlékek és aktualitások felkutatása.
  • Kollaboratív tanulási módszerek kipróbálása és elsajátítása a finnek által kifejlesztett Fle3 szoftver segítségével, egyben a szoftver (Fle3: http://fle3.uiah.fi) tesztelése

A 2003. október 6-i megnyitó konferencia után, ismerve feladatunkat, az Ady-s team megszervezésébe kezdtünk. A 3 fős tanári gárda már a konferencia előtt összeállt, így csak 10-12 olyan diákot kellett keresnünk, aki szívesen vett rész egy eddig szokatlan munkaforma kipróbálásában. Szerencsére 10. C szakközépiskolai osztályunkból jelentkezett 12 tanuló, akik mind egymással, mind velünk nagyon jól együtt tudtak dolgozni. A munka kezdetén még nem mondhattuk el magunkról, hogy ez már egy team, azonban a kéthavi munka során nagyon jól összeszokott a társaság.

A projekt keretében első feladatunk még a rossz idő beállta előtt az volt, hogy egy közeli vízfolyásból vízmintát vegyünk és a víz minőségét elemezzük. Két helyen mértünk, a Sió- zsilipnél és a Szent László hídnál (Duna). A mérések egy részét (Sió- zsilip) a helyszínen végeztük, a Dunából és a szekszárdi ivóvízből vett mintákat az iskolában elemeztük. Munkánkról végig fényképeket készítettünk.

Másik, a használat során egyre érdekesebbé váló feladatunk a FLE3 szoftver használatának elsajátítása és tesztelése volt. Ez a feladat azért is tűnt izgalmasnak, mert diákjaink közül otthon egy rendelkezett Internet hozzáféréssel, a többiek számítógéphez és Internethez csak az iskolában fértek hozzá. Eleinte kissé nehezen, egymásnak segítve ismerkedtünk a szoftverrel, azonban a harmadik délutáni foglalkozáson már szinte mindenki önállóan használta a Fle3-at. A kutatómunka során a Kuckó mappáit feltöltöttük ismeretanyaggal, melyekből merítve kurzustémákat indíthattunk. A munkát ettől kezdve kezdtük élvezni, a diákjainkat 16.30-kor alig tudtuk haza küldeni (annak ellenére, hogy egy fő kivételével mindenki vidéki volt). Úgy gondolom, a 2003. november 27-ei bemutatónk az EDUCATIO kiállításon is azt bizonyította, a gyerekek már profin használják a szoftvert, képesek kooperatívan és kollaboratívan feladatokat megoldani. Nagyon érdekesnek találtuk az új módszert, ami megmutatta, hogy ismereteket szerezni és rendszerezni nem csak a hagyományos módszerekkel lehet.

A projekt befejezése után diákjaink a következő gondolatokat fogalmazták meg:

Az osztályunkból 12-en vállalkoztunk a feladat megoldására. Igazán nem tudtuk, hogy mire jelentkeztünk. A tanárainkkal együtt tapasztaltuk meg a VÍZJELEK projekt feldolgozásakor az újszerű munkaforma izgalmát.

A munka újszerűségét az adta, hogy nemcsak ismereteket szerezhettünk, tanáraink kérdéseire válaszolhattunk, hanem társaink tudásából is meríthettünk, vitatkozhattunk a helyes megoldásokon.
Egymás ötleteiből is meríthettünk a téma komplex feldolgozásakor.

Élményekben gazdag, izgalmas és tanulságos munka volt.
Ismerkedjetek meg a részletekkel is!